Tuesday, July 31, 2012

Johor: Bunyi kaya tetapi hanya indah kabar

Salmah Mat Husain,
30 Jul 2012
JOHOR BAHRU: “Saya tak sangka negeri yang terkenal sebagai sebuah negeri yang kaya-raya, pesat membangun rupa-rupanya indah khabar dari rupa,” ujar artis Dayangku Intan (gambar) ketika dihubungi.

Dayangku Intan kini berada di Johor sejak tiga minggu lalu bersama PKR negeri itu untuk turun ke bawah termasuk menyampaikan sumbangan kepada golongan miskin di negeri itu.

Katanya, rakyat negeri itu walaupun kawasan bandar hidup mereka begitu dhaif, lebih miskin dari masyarakat Kelantan.

“Saya heran media dan pemimpin BN dok kutuk Kelantan kononnya negeri itu dikatakan miskin, rakyat susah, tetapi sepanjang tiga minggu Intan di beberapa kawasan di negeri ini, sebenarnya indah khabar dari rupa.

“Negeri kaya, kaya dengan rasuah nak buat apa, tentu tak berkat,”ujarnya.

Menurutnya, dengan pendapatan RM150 sebulan sumbangan kerajaan negeri, mana mencukupi untuk mereka menyara hidup sebulan, apa lagi dengan harga barangan keperluan semakin tinggi.

Sambungnya, berlainan Kelantan negeri miskin tetapi rakyatnya kaya raya kerana keberkatan pemimpinnya yang berlandaskan Islam disamping menjaga harta rakyat.

katanya, beberapa tempat telah beliau turun bersama pimpinan PKR negeri termasuk PAS untuk menyumbang pada mereka yang memerlukan.

Beliau memberitahu, hasil sumbangan dari rakan-rakan termasuk sumbangan zakat, beliau kumpul untuk diagihkan pada masyarakat di negeri itu.

Pada masa yang sama beliau turun untuk berkempen bagi menghadapi Pilihanraya Umum (PRU 13) akan datang di negeri itu.

Selain menyampaikan ceramah, beliau turut menyampaikan risalah-risalah berkenaan Pakatan Rakyat dan mendedahkan korupsi yang telah dilakukan oleh kerajaan BN.

Jelasnya, dalam soal ini ada yang memberi respon yang baik ada yang sebaliknya.

“Tetapi tak apalah, kita doakan saja semoga yang tidak boleh menerima akhirnya dapat bersama kita, insyaallah perbanyakkan doa di bulan Ramadan,”ujarnya.

Sehubungan itu, Intan turut mengingatkan penceramah Pakatan Rakyat khususnya PAS dan PKR supaya menjaga perilaku serta menggunakan bahasa yang lunak sepanjang Ramadan sewaktu berceramah.

Semoga kebaikan bulan Ramadan yang diamalkan dapat diteruskan sebaiknya selepas itu, katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/12071-johor-bunyi-kaya-tetapi-hanya-indah-kabar
 —

No comments:

Post a Comment