Tuesday, July 31, 2012

Tahukah anda ? 9 Ramadan 93 H



Hari ini dalam sejarah Ramadan

Tahukah anda ?
9 Ramadan 93 H

Pada tarikh ini, setahun sebelumnya setelah Toriq Bin Ziyad (Timbalan Musa bin Nusoir) berjaya mengalahkan tentera Qouth dalam misi menawan Andalusia 92 H (Portugal & Sepanyol) dari peperangan di tengah laut hinggalah ke persisir pantai seterusnya ke daratan yang memakan masa sehingga 8 hari.

Beliau meneruskan penguasaanya terhadap wilayah atau kota-kota yang berbaki, sehingga ke musim sejuk, beliau meminta bantuan daripada Musa Bin Nusoir (Gabenor Afrika Bani Umayyah) untuk membantu melengkapkan misi penguasaan Andalusia serta menghalang saki baki penentangan tentera Qouth.

Pada tarikh 9 Ramadan 93 H, Musa Bin Nusoir tiba dengan bala tentera seramai 18 000 terdiri daripada tentera Arab juga disertai oleh beberapa Tabii'n.

Musa Bin Nusoir dengan bala tenteranya meneruskan perjalanan menguasai saki baki kota yang masih belum ditakluki oleh Toriq Bin Ziyad antaranya sebahagian Toledo, Malaga, Osuna, Cordova, Granada dan Seville juga menghapuskan saki baki penentangan oleh tentera Qouth.

Akhirnya mereka berjumpa di hujung Kota Toledo, kemudian bergerak melengkapkan penguasaan sehingga ke sempadan Perancis.

Sumber :
Kitab “Ramadhaniyat” karangan Muhammad Sa’id Mursy dan Qosim Abdullah
Cetakan Darul Tauzi’ wa Nasr Al Islamiyah Cairo Mesir.
 
 

No comments:

Post a Comment