Wednesday, August 1, 2012

PERIHAL MUHASABAH DIRI


Berkata Syeikh Ahmad Zarruq
Lalai dari bermuhasabah diri menyebabkan apa yang dilakukan menjadi silap. Kurang berbincang dengannya boleh membawa kepada adanya sifat redha nafsu atau rasa berpuas hati terhadapnya.
Memerangi nafsu boleh menjauhkan daripada melekat pada diri dan tidak bersikap tegas terhadapnya menyebabkan dia menjadi pahlawan.
Oleh itu lazimilah diri dengan sentiasa bermuhasabah dan berbincang serta beramallah dengan apa yang sahih tanpa bertolak-ansur terhadap perkara yang telah nyata salah.
Ketika beramal jangan mencari sesuatu yang tidak jelas.
~ Petikan Dari Kitab: "Qawaid al-Tasawuf"

Muhasabah adalah perilaku bagi menghitung dan memperelokkan diri yang terbentuk di dalam jiwa seseorang manusia itu menurut kaca mata agama.
Ia juga boleh dimaksudkan sebagai mendidik diri agar sentiasa mencela segala kejahatan yang pernah dilakukan yang boleh menjadi pengalang untuk mandapat keredhaan dari Allah Taala.

Allah Swt berfirman yang bermaksud:
"Kalaulah kamu belanjakan segala harta benda yang ada di bumi, nescaya kamu tidak akan dapat juga menyatu-padukan antara perasaan dan hati mereka. Akan tetapi, Allah menyatu-padukan mereka antara perasaan dan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana."
(Dari Surah al-Anfal, ayat 63).

KESIMPULANNYA:
Sebagai Manusia kita perlu Berikhtiar untuk merubah sifat dan sikap yang buruk yang wujud didalam diri dengan sentiasa menuruti apa yang telah disyariatkan oleh Allah dan sedaya upaya berusaha menghapuskannya dengan memohon pertolongan dari Allah Swt.
Jika Niat untuk Berusaha itu tidak berputik maka kita akan kekal selamanya didalam Nafsu-Nafsu yang buruk.
 

No comments:

Post a Comment