Monday, October 22, 2012

Pemisah lancar 5 serangan




         
BANGKOK: Tiga serangan bom dan dua serangan senjata dilancarkan oleh militan di daerah Tak Bai, wilayah Narathiwat malam semalam, menyebabkan seorang pegawai polis dan tiga orang awam cedera, manakala seorang militan terbunuh dalam kejadian berbalas tembak dengan polis marin.

Serangan itu dilancarkan hampir pada masa yang sama iaitu pada jam 8 malam di lima lokasi.
Serangan pertama berlaku di kedai karaoke di Sod Sai di Moo 4, tambon Che He.
Sebuah motosikal dengan lima kilogram bom ditinggalkan di hadapan kedai tersebut sebelum meletup. Ia tidak cukup kuat untuk menyebabkan kerosakan.
Seorang kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun, Rungthip Kanchanathawil yang bermain di depan kedai itu cedera ringan.


Serangan kedua merupakan sebuah bom kereta yang meletup dekat restoran Coffee House di Hotel Ta Ba Plaza di tambon Taba, daerah Tak Bai. Bom seberat 50 kilogram diperbuat daripada silinder gas diletupkan menggunakan telefon bimbit.


Retoran itu rosak teruk. Tingkap kaca di tingkat satu hingga tiga, berderai. Seorang pekerja pembersih wanita, Praneet Jaengwicharn, 49, cedera.

Serangan ketiga berlaku di balai polis marin di Ban Ta Ba di tambon Che He.
Sekumpulan militan melepaskan tembakan di balai itu menggunakan raifal AK47 dan Uzi submesingan. Anggota marin yang bertugas membalas tembakan.

Dalam kejadian itu, militan melempar dua bom tangan ke dalam balai sebelum melarikan diri. Bom itu bagaimanapun, tidak meletup. Seorang anggota polis, Sarjan Mejar Kanan, Toranin Phomphasuk ditembak di kaki kiri.

Seorang militan terbunuh dalam pertempuran itu. Dia masih belum dikenal pasti. Polis menemui mayatnya, raifal AK47 dan pistol 9mm.

Dalam kejadian keempat, sekumpulan militan melepaskan tembakan di kedai karaoke di Moo 1 tambon Che He tetapi tiada yang cedera.

Dalam serangan kelima, sebuah bom dalam tin ikan seberat 0.5 kilogram meletup di kedai serbaneka V Shop di Tambon Che He menyebabkan seorang pelanggan wanita Arthit Pahengpho, 39, cedera. - Bangkok Post

No comments:

Post a Comment