Muhammad Haidar - jantung berlubang
Muhammad Haidar kini ditempatkan di PICU, IJN.
JENGKA - Keluarga seorang bayi berusia empat bulan yang didapati menghidap jantung berlubang dan salur darah sempit, memerlukan wang tambahan untuk menampung kos rawatan serta pembedahan untuk kali kedua.

Bayi itu, Muhammad Haidar Hisamudin kini ditempatkan di unit rawatan rapi pediatrik (PICU) Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur kerana baru sahaja menjalani pembedahan menelan kos sebanyak RM50,000, kelmarin.

Ibunya, Juniza Johari, 28, berkata, anaknya pada asalnya dijangka menjalani sekali sahaja pembedahan, namun doktor memutuskan untuk membuat dua kali pada saat akhir.

“Anak saya dikatakan mempunyai tiga lubang di jantung dan saluran darah sempit. Keadaan itu mungkin menyebabkan dia memerlukan dua kali pembedahan. Pembedahan kali pertama berjaya dilakukan semalam (kelmarin), namun pembedahan kedua belum diketahui tarikhnya lagi.

“Sekali pembedahan menelan kos RM50,000. Pembedahan kedua masih belum diketahui kos pembedahannya lagi. Kos pembedahan pula tidak termasuk bayaran selama tinggal dalam wad,” katanya.

Juniza berkata, anaknya disahkan menghidap penyakit itu pada 24 September lalu dan ditahan di wad Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), Temerloh.

Menurutnya, pada 23 Oktober lalu, Muhammad Haidar dipindahkan ke IJN dan kini anaknya berada di wad hampir dua bulan.

"Keluarga saya dan suami (Hisamudin Mohamed) banyak membantu untuk menampung kos pembedahan pertama. Tanpa keluarga, saya tidak tahu di mana hendak mencari wang. Namun, saya masih memerlukan kos tambahan untuk pembedahan kedua.

“Suami cuma bekerja sebagai pembantu tukang masak dengan pendapatan RM700 sebulan. Jumlah itu tidak cukup untuk menampung kos rawatan anak kami,” katanya.

Juniza mengatakan dia masih belum mengetahui jumlah sebenar kos pembedahan tersebut dan menganggarkan ia mungkin menelan belanja sehingga RM50,000 atau lebih.

Difahamkan, Juniza sekeluarga baru sahaja dua minggu pulang ke Pahang sebelum anaknya dimasukkan ke wad dan kini dikatakan menumpang di rumah mentuanya di Felda Ulu Jempol.