Thursday, November 1, 2012

Tentera Indonesia beli 130 kereta kebal Jerman

JAKARTA: Indonesia akan membeli 130 kereta kebal Leopard 2 daripada Rheinmetall AG, Jerman dengan jumlah keseluruhan bernilai AS$280 juta (RM852 juta), kata kementerian pertahanan negara itu semalam.
Negara yang mempunyai ekonomi terbesar di Asia Tenggara itu telah meningkatkan perbelanjaan pertahanannya sejak 2010 sebagai sebahagian usaha jangka panjang untuk memodenisasikan ketenteraannya. Usaha itu dibuat bagi memerangi ancaman dalam negara yang dihuni 240 juta orang itu.

“Kerajaan Indonesia akan menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Rheinmetall AG bagi membeli 130 kereta kebal Leopard 2 bernilai RM852 juta pada 7 November depan di Jakarta,” kata jurucakap Kementerian Pertahanan, Hartind Asrin. Menurutnya, MoU itu, termasuk pemindahan teknologi dan bekalan alat ganti.

Indonesia menikmati pertumbuhan kukuh Keluaran Dalam Negara Kasarnya melebihi enam peratus. Perbelanjaan pertahanan awam mencecah 72.5 trilion rupiah (RM22.9 juta) pada tahun ini, naik 30 peratus dari tahun lalu, menurut belanjawan kerajaan. - JP

No comments:

Post a Comment