Himpunan Kebangkitan Rakyat
Stadium Merdeka yang bersejarah menjadi tumpuan peserta Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung dari jam 2 hingga 5 petang tadi. - Foto ihsan Mohd Afif Azman
Himpunan Kebangkitan Rakyat
Lautan manusia yang menghadiri Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka petang ini. - Foto ihsan Mohd Afif Azman
SHAH ALAM – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Himpunan Kebangkitan Rakyat (#KL112) yang diadakan hari ini menunjukkan mesej jelas bahawa kerajaan tidak boleh mengabaikan suara rakyat.

Katanya, hari ini seluruh rakyat bersatu hati dan bersatu suara dalam menuntut perubahan.

“#KL112 mungkin membawa pelbagai isu tetapi semuanya berkait antara satu sama lain, tetapi Malaysia akan menjadi lebih baik apabila suara ramai mulai didengari.

"Sama ada untuk mengubah pilihan raya, menyediakan pilihan raya yang bebas, menghentikan Lynas ataupun mempertahankan hak keluarga Felda.

"Kami menuntut pilihan raya yang adil dan bebas. Tidak ada sesiapa yang boleh curi undi kita. Kita harus bersatu untuk mempertahankan undi kita dan tidak akan membenarkan sesiapapun untuk menipu undi kita. Ubah pilihan raya sekarang," katanya, yang juga Ketua Umum

Pakatan Rakyat, dalam satu kenyataan hari ini, menjelang Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung di Stadium Merdeka mulai jam 2 petang tadi.

Tambahnya, generasi muda yang ada kini perlu dijamin masa depan mereka dan pendidikan percuma kepada semua anak Malaysia adalah tanggungjawab pemimpin, bukannya meletakkan hutang kepada golongan muda.

Beliau menambah, dalam mengejar kemajuan, perniagaan tidak boleh mengatasi isu alam sekitar, terutamanya membabitkan keselamatan rakyat Kuantan tidak boleh diabaikan.

“Perniagaan tidak boleh melebihi keselamatan alam sekitar, sebab itulah kita wajar melindungi keselamatan rakyat Kuantan. Katakan tidak kepada Lynas.

“Selain itu, peneroka dan keluarga mereka bukanlah barangan tidak komoditi yang akan didagangkan seperti yang dilihat dalam penyenaraian yang terpaksa dilalui oleh peneroka Felda dan kesan kewangan akibat penyenaraian  itu kini terpaksa dihadapi  hari ini.

“Hari ini kita wajar putuskan apa yang betul dan apa yang tidak kepada kumpulan kecil yang memakan yang lemah,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Sementara itu, beliau berkata, rakyat Malaysia di luar negara yang akan mengundi dalam pilihan raya akan datang diingatkan bahawa mereka adalah seorang individu yang bebas memberikan pendapat mereka mengenai apa yang di tanah air dan cabaran-cabaran yang
terpaksa dihadapi oleh penduduk di negara ini.

Sehubungan itu, katanya, sokongan mereka amat diperlukan terutamanya untuk kembali ke tanah air demi mencurah bakti dan jasa kepada Malaysia dengan sumber yang terhad dan untuk menyalurkan keyakinan kepada ahli keluarga di Malaysia bahawa perubahan adalah mungkin dan semakin hampir untuk berlaku.

Katanya lagi, semua disaran untuk terus mengemas kini Twitter masing-masing sepanjang hari untuk berkongsi pandangan sebagai usaha membina harapan dan mengembangkan tolenransi serta menenepikan pemimpin yang bersikap acuh tak acuh yang memerintah hari ini.

“Satu hari nanti, kebenaran akan muncul dan sinar cahaya akan bersinar lagi dalam kehidupan kita,” katanya.