Kandang kambing tempat berteduh
Atap bangsal usang diperbuat daripada papan lapis terbuang dan kayu usang didiami warga miskin ini menunggu masa untuk menyembah bumi.
Kandang kambing tempat berteduh
Di ruang dapur sempit inilah Salina menyediakan makanan untuk ahli keluarganya.
Kandang kambing tempat berteduh
Keadaan bangsal usang bekas kandang kambing yang menjadi tempat tinggal lima sekeluarga di Kampung Sungai Buaya.
SUNGAI BUAYA – Kemiskinan hidup memaksa lima sekeluarga menjadikan kandang kambing terbiar sebagai tempat tinggal.

Biarpun ia tidak sesuai dijadikan tempat tinggal, namun hanya pondok usang itulah yang menjadi istana hinggap mereka.

Meluahkan kisah hidupnya, Mohd Sazlly Najakhi, 34, berkata, sebagai ketua dia mempunyai impian tinggi untuk menyediakan tempat tinggal yang selesa buat keluarganya.

Namun, berikutan kesempitan hidup dia tiada pilihan, selain terpaksa menjadikan kandang kambing terbiar itu sebagai tempat berlindung dari panas dan hujan.

Sazzly yang berkongsi kisah sedihnya bersama Sinar Harian berkata, sebelum ini dia pernah memohon bantuan daripada pihak berwajib termasuk wakil rakyat kawasan terbabit.

Janji tinggal janji

Namun, pihak berkenaan hanya datang melawat rumahnya yang berukuran kira-kira empat meter persegi itu.

Sazzly berkata, jaminan yang diberikan wakil rakyat ketika itu yang mengatakan dia bakal menerima bantuan sebuah rumah yang akan didirikan di atas tanah pusaka milik orang tuanya sedikit melegakannya.

Namun, sehingga kini masih tiada tindakan diambil.

“Saya mohon rumah sejak 2004 lagi, ramai pegawai daripada pelbagai agensi datang melakukan siasatan dan memberi jaminan akan membantu.

“Sehingga hari ini, saya masih lagi tinggal pondok buruk bekas kandang kambing ini,” katanya.

Menurutnya, dia tidak akan memohon bantuan jika mampu menyediakan segala kemudahan asas itu.

Dengan pendapatan tidak menentu hasil menjual ikan di pasar menyebabkan hidupnya benar-benar terhimpit, apatah lagi perlu menyara tiga anak termasuk Mohd Shirullah, 9, yang kini bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kuala Dungun.

Sazzly berkata, apa yang membimbangkannya ialah pondok yang didiami lima beranak itu boleh runtuh bila-bila masa, kerana tiang dan lantainya sudah reput.

Bangsal tunggu masa runtuh

Bagi isteri Sazzly, Salina Abu Bakar, 30, dia sedih kerana terpaksa membesarkan anak-anaknya dalam suasana yang sedemikian.

Salina berkata, ketika musim hujan, dia dan anak-anaknya tidak dapat tidur kerana atap yang dibuat daripada zink dan papan lapis terbuang itu bocor.

“Tempat ini tiada kemudahan asas, bekalan air paip hanya disambung dari rumah sebelah, dapur pula tidak sesuai digunakan lagi untuk menyediakan mkanan kepada anak-anak, kerana persekitarannya sudah usang dan kotor.

"Sebagai isteri saya reda dengan ujian ini, namun jika ada pihak yang dapat membantu kami  amat menghargainya,” kata Salina yang sebelum ini pernah mengambil upah menjahit bagi menampung perbelanjaan keluarganya.

Sazzly bersama tiga anak dan isterinya kini mengharapkan ihsan pihak tertentu, agar dapat menyelesaikan kemelut dihadapinya bagi membolehkan mereka menjalani kehidupan dalam keadaan lebih selesa.