Lapan anak ke menara gading
Rugayah menunjukkan gambar anak-anaknya yang berjaya dalam pelajaran.
CHETOK – Meskipun hidup tanpa kehadiran suami, seorang suri rumah di Kampung Paya Mengkuang cekal membesarkan 10 anak sehingga lapan daripadanya berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading.

Rugayah Mustafa, 57, berkata, suaminya, Hamzah Nor meninggal dunia pada usia 47 tahun akibat kanser tiroid pada 1999 yang lalu.

Selepas itu katanya, dia membesarkan sembilan anak dengan bantuan anak sulung, Norazila bersama ahli keluarga yang lain.

Menurutnya, meskipun pencapaian akademik Norazila amat membanggakan, namun terpaksa berkorban demi adik-beradik yang lain.

“Anak kedua, tiga dan enam dan tujuh berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

“Selebihnya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), universiti di Amerika, Kolej Ihsaniah Kedah dan Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Negeri Sembilan,” katanya, semalam.

Menurutnya, dia tidak mempunyai sebarang petua yang pelik untuk melahirkan anak yang berjaya dalam pelajaran.

Sebaliknya, arwah suami banyak menyentuh soal pendidikan agama kepada anak-anak dan memilih untuk menempatkan mereka di sekolah agama sejak di bangku sekolah.

Rugayah berkata, dia turut mendidik anak-anak mengenai kepentingan solat dalam kehidupan, seterusnya memudahkannya untuk membentuk generasi al-Quran.

“Saya bersyukur kerana dikurniakan anak-anak yang cekal, bertanggungjawab sehingga berjaya dalam kerjaya.

“Saya juga terharu kerana anak-anak tidak meletakkan kesusahan hidup sebagai penghalang untuk berjaya, ketika mereka kehilangan seorang bapa, 14 tahun lalu,” katanya, semalam.