Sunday, March 17, 2013

2,800 huni empat pusat penempatan


2,800 huni empat pusat penempatan Kanak-kanak dari Kampung Sungai Merah kelihatan ceria ketika ditemui di pusat penempatan sementara di Dewan Besar Cenderawasih dekat Felda Sahabat.
Lahad Datu: Keselamatan kira-kira 2,800 penduduk di empat pusat penempatan sementara sekitar FELDA Sahabat sejak pencerobohan pengganas, di kawal ketat pihak berkuasa.

Anggota pasukan keselamatan ditempatkan di semua pusat penempatan itu dengan dibantu anggota RELA, selain pemeriksaan kesihatan oleh kakitangan Jabatan Kesihatan.
Penduduk juga tidak dibenarkan keluar sesuka hati dari pusat penempatan itu dan perlu melaporkan kepada pegawai bertugas jika ingin keluar atau berpindah ke rumah saudara mara.

Kehadiran anggota pasukan memberi keyakinan kepada penduduk terbabit mengenai keselamatan mereka.

Tinjauan BH di penempatan sementara di Fajar Harapan mendapati penghuninya menjalani kehidupan seperti biasa, manakala kanak-kanak riang bermain futsal di gelanggang berhampiran.

Seorang penduduk yang ditemui di pusat penempatan sementara di Cenderawasih, Juhasni Muhtar, 40, berkata kebajikan dan keselamatan mereka sentiasa dijaga pasukan keselamatan.

"Sini bagus walaupun terpaksa tinggal beramai-ramai. Ada makan dan minum disediakan... kalau sakit pun diberi ubat.
"Rasa takut sudah tiada kerana kami jauh dari lokasi perang, lagi pun ada orang kawal di pintu masuk," katanya.

Selain di Fajar Harapan dan Cenderawasih, pusat penempatan sementara turut dibuka di Embara Budi dan Gemala Pura.

No comments:

Post a Comment