Sunday, March 3, 2013

Dua wira negara selamat dikebumi




NURUL NISAH (dua dari kiri) menabur bunga di atas pusara Sabarudin di Sabak Bernam semalam.


BESUT – Suasana pilu menyelubungi pengebumian wira negara, Inspektor Zulkifli Mamat, 30, yang dihadiri kira-kira 2,000 ahli keluarga, warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan penduduk kampung di Tanah Perkuburan Islam Gong Bayor di sini semalam.
Ketua Jabatan Siasatan Narkotik PDRM, Datuk Noor Rashid Ibrahim yang mewakili Ketua Polis Negara memberi tabik hormat kepada jenazah dan menyerahkan Jalur Gemilang sebagai tanda penghormatan negara kepada balu arwah, Nor Aziah Nor, 30.
Terdahulu, jenazah yang dibawa pulang menaiki pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tiba di Lapangan Terbang TUDM Gong Kedak di sini kira-kira pukul 3 petang dan disambut oleh Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.
Jenazahnya disembahyangkan di rumah ibunya, Khadijah Ismail, 64, di Kampung Kubang Ikan di sini dan dikebumikan kira-kira pukul 4.45 petang.

NOR AZIAH dibantu oleh dua anggota polis wanita ketika menyiram air mawar di pusara Zulkifli di Besut semalam.


Turut mengiringi jenazah ke tanah perkuburan ialah dua anaknya, Nor Akhmal Amiruddin, 5, dan Nor Mohd. Akhil, 1.
Di Sabak Bernam, Selangor, jenazah Allahyarham Koperal Sabarudin Daud, 47, dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Makmuriah di Kampung Sungai Lias, Sungai Besar di sini semalam.
Kira-kira 1,000 saudara-mara dan orang ramai menghadiri pengebumian Allahyarham pada kira-kira pukul 4 petang.
Allahyarham meninggalkan seorang balu, Nurul Nisah Abu, 40-an, dan tiga orang anak.
Sementara itu, ibu Allahyarham Sabarudin, Som Md. Salleh, 72, terkilan kerana hasrat arwah untuk membawanya, isteri serta tiga anak menunaikan ibadat haji tidak kesampaian.
“Arwah ialah seorang anak yang bertanggungjawab, malah dia tanggung separuh daripada perbelanjaan ketika saya menunaikan haji pada tahun lalu,” katanya.
Allahyarham Zulkifli dan Sabarudin yang merupakan anggota polis komando VAT 69 terbunuh selepas terkena serangan mortar di Kampung Tandou, Lahad Datu, Sabah yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari Filipina kelmarin.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0303&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm#ixzz2MQt2EKdJ 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment