China kritik AS
China mendedahkan pengukuhan AS di rantau Asia bakal menggugat kestabilan serantau.
BEIJING - Dalam satu usaha terbaru mempertahankan negara, China mengeluarkan menyelar Amerika Syarikat (AS) sebagai penyahstabil negara di rantau Asia Pasifik berikutan tindakan mengukuhkan hubungan ketenteraan dan bekalan senjata ke kawasan terlibat, semalam.

Lapor Kementerian Pertahanan, pivot atau dasar AS yang bertentangan dengan aliran serantau di Asia telah menimbulkan ketegangan dalam negara terlibat.

"Sebahagian usaha yang diketengahkan oleh AS menerusi agenda ketenteraan, kedudukan tentera dan mengukuhkan perhubungan, tidak sejajar dengan keadaan negara Asia sekali gus ia menggantung kestabilan dan keamanan rantau ini," kata jurucakap kementerian, Yang Yujun pada lapran AP.
Pada masa yang sama, China turut mengkritik tindakan Washington yang menambah bilangan kapal dan kakitangannya ke Asia bagi tujuan mengeratkan hubungan rakan sekutu membabitkan Jepun, Korea Selatan dan Filipina.
Sementara itu, hubungan ketenteraan AS dengan Korea Selatan dan Jepun dilihat semakin rapat berikutan isu bencana alam serta ancaman serangan Korea Utara.

Kementerian Pertahanan China bagaimanapun, terpaksa mengurangkan kebimbangannya terhadap kenaikan lebih 500 membabitkan perbelanjaan mempertahankan negara sejak 14 tahun lalu.