Wednesday, September 24, 2014

Pesakit Ebola 20,000 November



GAMBAR yang dirakam pada 4 September lalu menunjukkan seorang pekerja kesihatan menyembur mayat seorang lelaki dengan bahan kimia pembasmi kuman selepas dia disyaki mati akibat virus Ebola di Monrovia, Liberia.


GENEVA - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran bahawa bilangan mangsa wabak Ebola mungkin akan meningkat sebanyak tiga kali ganda kepada 20,000 orang sekiranya tiada usaha berkesan dilakukan untuk menangani masalah itu.
"Jika tiada perubahan drastik dilakukan bagi mengawal penularan wabak ini, kes kematian akibat Ebola daripada ratusan orang akan menjadi ribuan dalam seminggu," kata WHO.
Wabak Ebola di Afrika Barat telah menyebabkan kematian lebih 2,800 orang, manakala lebih 5,800 penduduk lagi disahkan menghidap wabak berkenaan.
Kajian oleh WHO baru-baru ini menunjukkan langkah-langkah yang diambil bagi menangani wabak itu tidak begitu berkesan dan jika keadaan itu berterusan, pertubuhan tersebut mengunjurkan pada November ini pesakit Ebola di Guinea meningkat kepada 5,925 orang, Liberia (9,939) dan Sierra Leone (5,063).
Jumlah tersebut yang cuma merangkumi tiga negara akan menjadikan lebih 20,000 orang dijangkiti, kata kajian berkenaan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine semalam.
Simptom penyakit Ebola ialah demam, sakit sendi, muntah, cirit-birit serta pendarahan luaran dan dalaman.
Tiada penawar ditemui sehingga hari ini bagi merawat penyakit itu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0924&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3EDofvmRW 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment