Saturday, October 25, 2014

Hanya sekali lafaz akad


Johor Bahru: Pasangan diraja Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim, 30 dan Che Puan Khaleeda Bustamam, 21, selamat diijabkabulkan dalam satu majlis di Istana Bukit Serene, di sini, semalam.

Majlis pernikahan dimulakan dengan istiadat pertunangan yang diadakan secara tertutup di Istana Bukit Serene dan hanya dihadiri oleh pengawai tinggi kerajaan negeri serta orang kenamaan.

Dalam majlis akad nikah dikendalikan Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Samsudin itu, Tunku Ismail menghadiahkan tujuh barang hantaran kepada pihak perempuan, manakala keluarga perempuan membalas dengan sembilan barang hantaran.

Dengan sekali lafaz akad nikah, Tunku Ismail sah bergelar suami kepada Che Puan Khaleda.

Difahamkan Tunku Ismail tiba di istana pada jam 10 pagi disusuli Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah serta putera dan puteri baginda.

Pasangan diraja yang mengenakan busana serba putih itu kemudiannya meninggalkan Istana Bukit Serene tepat jam 12 tengah hari dan sempat melambai tangan kepada pengamal media yang menunggu di gerbang utama istana.

Turut berangkat ke istiadat pernikahan itu adalah Tunku Temenggong Johor Tunku Idris, Tunku Laksamana Johor Tunku Abdul Jalil, Tunku Panglima Johor Tunku Abdul Rahman, Tunku Putra Johor Tunku Abu Bakar dan Tunku Aminah.

Barisan pembesar negeri terdiri termasuk Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, EXCO kerajaan negeri dan tetamu kenamaan, kerabat diraja selain tetamu jemputan mula memasuki pekarangan istana pada jam 8 pagi.

Majlis persandingan pasangan diraja itu akan diadakan di Istana Besar Johor pada 8 November ini.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 25 Oktober 2014 @ 5:07 AM

TUNKU Ismail dan Che Puan Khaleeda bergambar kenangan pada majlis pernikahan di Istana Bukit Serene, Johor Bahru.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/4013#sthash.iVioDMpB.dpuf

No comments:

Post a Comment