Roslan Ramli, 32, berkata, dia tidak mempunyai pilihan lain bagi menjaga dan menguruskan bapanya, Ramli Zainal, 58, yang kini lebih banyak terlantar di atas katil.

Menurutnya, dia bergantung dengan pendapatan isteri, Zamzariah Ahmad, 32, sebagai jurujual makanan bagi menampung kehidupan mereka termasuk dua anak lelaki berusia lapan dan 12 tahun.

“Berat ayah sekarang hanya 34 kilogram (kg) berbanding 70 kg sebelum ini.

“Segala keperluan ayah termasuk makan, mandi, buang air besar dan kecil perlu diuruskan kerana ayah sudah tidak berdaya serta semakin lemah,” katanya.

Katanya, pada mulanya, doktor mengesyaki bapanya menghidap kanser ketika membuat pemeriksaan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar selepas menyedari berat badannya turun mendadak.

Katanya, ketika itu doktor minta kebenaran mahu menebuk dada ayahnya untuk mengambil sedikit tisu pada paru-paru bagi ujian saringan kanser, tetapi mereka adik beradik tidak setuju selepas mengetahui risiko sampingannya.

“Tidak lama selepas itu, sekali lagi ayah dimasukkan ke hospital dan doktor mengesahkan dia menghidap penyakit kanser paru-paru tahap empat. Saya bagaikan dihempap batu besar selepas diberitahu perkara tersebut,” katanya.

Roslan berkata, meskipun terkejut dengan perkhabaran itu, namun dia tidak dapat menyembunyikan rasa pelik kerana penyakit dihidapi bapanya berlaku tanpa tanda-tanda seperti sakit atau batuk dan ianya terjadi secara tiba-tiba.

Tambahnya, dua bulan kebelakangan ini, setiap bulan ayahnya akan ditahan dalam wad selama seminggu untuk dimasukkan darah serta hampir 10 botol air.

“Doktor tidak mengalakkan ayah menjalani rawatan kimoterapi kerana boleh mengancam nyawanya,” katanya.

Katanya, bapanya kini perlu bergantung dengan bantuan mesin oksigen sekurang-kurangnya 18 jam sehari disebabkan sebelah paru-parunya sudah rosak bagi mengelakkanya mengalami masalah sesak nafas.

Menurutnya, mesin tersebut dipinjamkan hospital dan dia berusaha memanfaatkan sepenuhnya masa yang ada untuk menjaga bapa berikutan peluangnya untuk sembuh amat tipis.

“Saya yang tidak bekerja terbeban dengan perbelanjaan keperluan ayah terutama lampin pakai yang kini ditanggung tiga beradik lain.

“Mereka (adik-beradik) kerja biasa saja dan ada komitmen terhadap keluarga masing-masing. Ayah tinggal bersama adik bongsu, Rosli, 23, yang bekerja sebagai penebar roti canai telah berumahtangga serta memiliki seorang cahaya mata,” katanya.

Jelasnya, dia yang tinggal bersebelahan rumah adiknya akan menjaga bapanya apabila Rosli keluar bekerja.

“Ayah pemegang kad OKU kerana hilang penglihatan sebelah mata akibat ditimpa putik kelapa, tetapi tidak mendapat bantuan agensi terlibat.

“Saya harap pihak berkaitan dapat mengambil berat masalah yang dihidapinya sekeluarga untuk mengembirakan diakhir hayatnya ini,”katanya.

Sementara itu, Pegawai JKM Daerah Ledang, Ab Gani Ab Bakar berkata, jabatan berkenaan sudah meluluskan bantuan OKU tidak bekerja sebanyak RM150 untuk Ramli dan bantuan kepada penjaga OKU iaitu Roslan berjumlah RM300 sebulan yang akan mereka terima bermula Disember ini.

“JKM sentiasa peka dengan masyarakat di daerah ini dan segera melakukan siasatan apabila terima aduan berkaitan orang susah,” katanya.