Wednesday, March 18, 2015

Tapak pelupusan sampah jadi tumpuan pelancong


KELIHATAN beberapa pekerja sudah sedia menunggu sampah yang dipunggah keluar dari lori. – AGENSI


SIEM REAP, Kemboja – Sebuah tapak pelupusan sampah di sini menjadi tarikan pelancongan terbaharu setanding dengan kuil Angkor Wat apabila ramai pelancong datang semata-mata untuk mengambil gambar kanak-kanak yang mengumpul barangan kitar semula.
Terdapat kira-kira 200 pekerja di tapak tersebut dengan 50 daripadanya merupakan kanak-kanak yang tinggal bersama keluarga mereka di kawasan sekitarnya.

BEBERAPA orang kanak-kanak bekerja untuk mencari barangan kitar semula di sebuah tapak pelupusan sampah di Siem Reap.– AGENSI


Seorang jurugambar, David Rengel memberitahu, kawasan itu telah menjadi salah satu destinasi tarikan pelancong yang datang setiap hari sehinggakan hotel dan pemandu pelancong turut menawarkan pakej lawatan ke tapak pelupusan sampah tersebut.
"Pakej lawatan ini seolah-olah seperti mengeksploitasi kanak-kanak dan keluarga mereka untuk mengaut keuntungan sekali gus merendahkan darjat anak-anak kecil ini sebagai objek riadah," katanya.

SEORANG pelancong menutup hidung kerana tidak tahan dengan bau busuk ketika melawat tapak pelupusan sampah tersebut.– AGENSI


Rengel turut menggelar aktiviti sedemikian sebagai ‘pelancongan kotor’ dan mendakwa semakin ramai pelancong menghabiskan masa melawat kawasan miskin seperti rumah anak yatim, setinggan dan tapak pelupusan sampah di seluruh dunia.
Kanak-kanak di kawasan ini menghabiskan masa sekitar 10 jam sehari untuk mengutip kaca, kertas, besi dan bahan kitar semula untuk dijual kepada pemilik tapak pelupusan sampah tersebut. – AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0318&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3UgTzqbxL 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment