Wednesday, April 15, 2015

IS semakin lemah di Iraq


GAMBAR yang dirakam pada 8 April lalu menunjukkan Perdana Menteri Iraq, Haider al-Abadi (kiri) mengagihkan senjata api kepada sukarelawan Sunnah bagi menentang militan IS di kem Habaniyah yang terletak 80 kilometer di barat Baghdad.


WASHINGTON – Kumpulan Islamic State (IS) didakwa semakin hilang kawalan antara 25 hingga 30 peratus terhadap wilayah yang sebelum ini dikuasai di Iraq selepas diserang oleh tentera pakatan, menurut Pentagon kelmarin.
Kumpulan militan itu mengambil alih kawalan sebahagian besar bahagian utara dan selatan negara itu pada bulan lalu selepas melakukan serangan ke atas unit-unit tentera Iraq.
Pentagon mendakwa, selepas sebulan kempen serangan udara yang diketuai Amerika Syarikat (AS) dan serangan oleh tentera Iraq sendiri, cengkaman IS didapati semakin lemah di negara itu.
“IS sekarang perlahan-lahan mula berundur. Pasukan keselamatan Iraq dan pakatan tentera udara telah menyebabkan banyak kemusnahan terhadap IS,” ujar jurucakap Pentagon, Kolonel Steve Warren.
IS kehilangan penguasaan di kawasan yang merangkumi 13,000 hingga 17,000 kilometer persegi, kata Warren lagi.
Tentera Iraq kini mula menyasarkan sasaran di bandar Mosul yang merupakan kubu kuat kepada IS.
Sejak Ogos, pesawat jet pejuang diketuai AS telah membuat sebanyak 3,244 serangan udara terhadap IS iaitu 1,879 serangan di Iraq dan 1,365 lagi di Syria.
AS terlibat hampir 80 peratus daripada serangan tersebut, menurut data Pentagon.
Bagaimanapun di Syria, IS masih mengekalkan pengaruhnya meskipun kehilangan kawasan sekitar Kobane baru-baru ini kerana berjaya meluaskan penguasaan di Homs dan Damsyik termasuk di kem pelarian Yarmuk, kata Warren.
– AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0415&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3XLg0rRZa 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment