Wednesday, April 15, 2015

PAS Permatang Pauh Beri Amaran Jangan Calonkan Wan Azizah


Diterbitkan: Rabu, 15 April 2015 11:58 AM
Dr Wan Azizah.

PULAU PINANG: PAS Permatang Pauh memberi amaran kepada PKR supaya tidak mencalonkan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail atau ahli keluarganya yang lain pada pilihan raya kecil (PRK) bulan depan.
PKR turut diingatkan supaya memastikan penceramah mereka pada kempen ceramah parti itu tidak menyentuh isu hudud.
Ketua Penerangan PAS Permatang Pauh, Jamsari Samad berkata, dua perkara itu merupakan sesuatu yang tidak boleh dilakukan berdasarkan perlembagaan.
"Ini adalah kesimpulan kami berdasarkan sentimen akar umbi. Kita tahu bahawa memilih calon adalah pregogatif PKR, tetapi secara umumnya rakyat di sini tidak mahu Dr Wan Azizah atau mana-mana ahli keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding.
"Jika PKR tidak mahu membuat kecoh di sini, ia juga perlu memberitahu kepada penceramah supaya tidak membincangkan isu hudud kerana ia sesuatu yang suci bagi orang di sini," katanya pada Selasa.
Anwar ketika ini sedang menjalani hukuman penjara lima tahun atas sabitan kes liwat. 
Kekosongan kerusi parlimen itu berikutan petisyen Anwar untuk pengampunan diraja ditolak baru-baru ini. 
Anwar pernah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh dari 1983 sehingga 1999 di bawah Barisan Nasional dan dari 2008 sehingga Anwar hilang kelayakan di bawah PKR.
Wan Azizah bertanding dan menang kerusi Permatang Pauh pada 199 selepas kekosongan kerusi parlimen itu yang disebabkan Anwar dipenjara kerana salah guna kuasa.
Wan Azizah melepaskan kerusi itu pada 2008 bagi memberi laluan kepada Anwar.
Pada 2008, sewaktu perletakan jawatan Azizah beberapa bulan selepas memenangi kerusi itu untuk penggal ketiga, beliau menyatakan pengunduran itu bagi menjaga cucu-cucunya.
"Adalah sukar untuk menentukan sama ada Wan Azizh akan kembali sekiranya PKR mahu mencalonkannya sekali lagi," kata Jamsari.
Dalam perkembangan berkaitan, Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Dr Afif Bahardin berkata, keputusan PRK akan menentukan masa depan Pakatan Rakyat.
"Ini merupakan kerusi yang penting buat Pakatan dan kita akan mempertahankannya sehabis baik. Naik jatuh Pakatan akan ditentukan berdasarkan keputusan pilihan raya," katanya.

No comments:

Post a Comment