Wednesday, April 15, 2015

Wanita 65 tahun catat rekod mengandung kembar empat


KANDUNGAN Raunigk kini berusia empat bulan dan dia mengakui masih sihat untuk melahirkan bayi kembar empatnya itu.


BERLIN – Seorang guru berusia 65 tahun di sini bakal mencipta sejarah dalam dunia perubatan apabila menjadi wanita paling tua di dunia yang melahirkan bayi kembar empat.
Annegret Raunigk yang telah pun mempunyai 13 orang anak, kini disahkan mengandung bayi kembar empat hasil daripada kaedah permanian berhadas menggunakan telur dan sperma yang didermakan kepadanya.
Pada usia kandungannya mencecah empat bulan, Raunigk terkejut apabila ujian imbasan ultrabunyi menunjukkan terdapat empat janin di dalam rahimnya.
Meskipun doktor menasihatkannya agar menjalani pengguguran terpilih iaitu membuang satu atau dua janin disebabkan risiko hamil pada usia tua, wanita ini tetap mahu meneruskan kandungan kesemua kembar tersebut.
“Saya tidak rasa akan berdepan sebarang masalah atau komplikasi kehamilan kerana masih kuat dan sihat serta mampu untuk menjaga mereka apabila dilahirkan kelak,” kata Raunigk yang merupakan guru bahasa Inggeris dan Rusia.
Sebelum ini, Raunigk pernah menjadi tajuk hadapan akhbar di Jerman apabila melahirkan anaknya, Leila pada usia 55 tahun. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0415&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3XM0ECPnK 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment