Wednesday, June 16, 2010

Beli kereta perisai AV8 untungkan negara


KUALA LUMPUR 15 Jun – Hasrat kerajaan untuk membeli 257 unit kereta perisai (APC) 8X8 (AV8) daripada syarikat Deftech Sdn. Bhd. bakal menguntungkan negara dari segi pembangunan industri pertahanan tempatan.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, hasrat itu selari dengan objektif kerajaan yang mahu melihat keupayaan dan kepakaran syarikat-syarikat pertahanan tempatan terus berkembang maju.
‘‘Teknologi dan sistem-sistem yang dibangunkan oleh syarikat sebelum ini juga akan dapat digunakan dalam pembinaan dan pembuatan APC ini.
‘‘Dalam merundingkan harga bagi perolehan ini, Kementerian Pertahanan akan memastikan harga yang dimuktamadkan nanti benar-benar menguntungkan kerajaan tanpa kompromi dalam spesifikasi kenderaan dan sistem dibekalkan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Mohamed Azmin meminta senarai terperinci pembekalan kelengkapan ketenteraan bernilai RM8 bilion oleh Deftech kepada kerajaan dan rasional pemilihan syarikat berkenaan dalam projek itu.
Ahmad Zahid menjelaskan, pemilihan Deftech bagi pembekalan itu masih belum muktamad memandangkan kerajaan baru menghantar Surat Hasrat (LOI) kepada syarikat berkenaan manakala harga pembekalan tersebut masih di peringkat rundingan.

No comments:

Post a Comment