Wednesday, June 16, 2010

Jangan panggil ' Boss' panggil ' Tuan'


Panggilan bos kepada ketua tidak sopan, menurut pendidik bahasa
BEIJING - Panggilan bos kepada ketua sebenarnya tidak menunjukkan rasa hormat kepada individu berkenaan sebaliknya ia satu amalan kurang sopan yang bertentangan dengan budaya Melayu. 

Penasihat Persatuan Pendidik Bahasa Melayu Malaysia (PPBMM) Prof Emeritus Abdullah Hassan berkata, menggunakan panggilan bos terhadap ketua semakin meluas dan membimbangkan kini.

"Panggilan bos merupakan perkataan main-main yang sebenarnya tiada langsung mempunyai erti hormat seperti yang digunakan dalam lakonan-lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee untuk bergurau dengan ketuanya," kata beliau kepada Bernama di sini, hari ini.

Katanya, beliau terpanggil untuk menyuarakan perkara itu kerana penggunaannya kini semakin meluas dan digunakan oleh pelbagai golongan termasuk penjawat awam kepada ketua jabatan, wakil rakyat malah kepada menteri-menteri sejak akhir-akhir ini.

Menurutnya lebih manis atau berbudi bahasa sekiranya panggilan itu ditukarkan dengan menggunakan panggilan Tuan untuk ketua lelaki atau Puan untuk wanita.-Bernama

No comments:

Post a Comment