Thursday, July 22, 2010

Bukan PAS terkongkong tapi pasai UMNO perangai Yahudi dulu, kini dan selamanya

Pas usah terlalu terkongkong

KUALA LUMPUR 21 Julai – Pas digesa supaya tidak terlalu terkongkong dengan sejarah permusuhan lama antara parti itu dengan UMNO sehingga menggagalkan usaha perpaduan yang dituntut oleh seluruh masyarakat Melayu.
Ketua Penerangan UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, Pas harus terbuka kerana semua pihak termasuk mufti dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu telah menyuarakan gesaan agar kedua-dua parti itu duduk semeja.
“Buat apa kita bersikap sombong dan bongkak, seolah-olah berpolitik seperti mahu menongkat langit. Sedangkan masyarakat menjerit meminta kita bersatu atas landasan yang sama.
“Kita tidak boleh terlalu memberatkan ‘luka politik’ lama yang memisahkan UMNO dan Pas. Ini bukan soal siapa lebih terluka dan siapa yang lebih memerlukan siapa,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan yang mahu kedua-dua parti itu mempunyai satu pelan damai atas nama Islam supaya persengketaan yang panjang dapat ditamatkan.
Menurut Nasrudin, hasrat itu wajar disegerakan kerana UMNO dan Pas tidak mempunyai banyak masa lagi untuk menyelesaikan masalah yang telah dihadapi oleh dua parti berkenaan sejak berdekad-dekad lalu.
Mengulas lanjut, Reezal Merican berkata, beliau menghargai pendirian Nasrudin yang lebih terbuka demi melihat harapan baru kepada politik Malaysia kerana jelas beliau minda strategik politik orang Melayu dan umat Islam mestilah digerakkan ke arah yang betul dan tepat.
Mengenai perpaduan, beliau menegaskan, ia tidak bermakna penyatuan antara UMNO dan Pas sebaliknya lebih kepada kerjasama dan perbincangan demi kepentingan orang Melayu.
“Pendekatan ini bukannya boleh merugikan sesiapa dan tiada siapa yang rugi pun. Malah, rakyat lebih yakin jika suasana politik yang menjadi hambatan sekian lama dapat dipadamkan.
“Kita jangan terlalu sangat ‘terkongkong’ dengan luka politik tahun 1978. Rata-rata pimpinan UMNO dan Pas sekarang tidak pun merasai sendiri suasana pada ketika itu. Suasananya lain. Asas politiknya pun berbeza,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment