Thursday, July 29, 2010

Perkeso jual semua saham Carlsberg


KUALA LUMPUR 28 Julai - Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) tidak lagi mempunyai pegangan saham di dalam syarikat minuman keras, Carlsberg Brewery Malaysia Berhad (Carlsberg).
Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, semua saham berkenaan telah dijual baru-baru ini berikutan keputusan agensi kerajaan itu April lalu untuk melupuskan saham sedemikian.
"Pada masa ini, Perkeso tidak mempunyai saham di dalam syarikat terbabit walaupun pada satu ketika memang ia telah membeli saham syarikat ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) bagi peringkat kementeriannya pada sidang Dewan Negara hari ini.
Pada sesi perbahasan sebelum itu, Senator Mumtaz Md. Nawi meminta kementerian memberi penjelasan sama ada Perkeso masih lagi mempunyai pegangan saham dalam syarikat Carlsberg.
Dalam pada itu, Subramaniam menjelaskan, Perkeso pada masa hadapan tidak akan membeli saham dalam syarikat yang menjalankan aktiviti perniagaan yang haram di sisi agama seperti arak dan perjudian.

No comments:

Post a Comment