Thursday, August 5, 2010

Kabinet arah henti debat Allah





Muhyiddin Yassin diiringi Azman Shah Haron dan Maznah Mazlan semasa Majlis Makan Malam MEF di sebuah hotel di Subang, Selangor, malam tadi.


PUTRAJAYA 4 Ogos - Kabinet hari ini mengarahkan semua pihak termasuk parti pembangkang dan komponen Barisan Nasional (BN) supaya tidak lagi mendebatkan isu penggunaan kalimah Allah secara terbuka.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan itu dibuat selepas kerajaan berpendapat bahawa isu tersebut tidak elok didebatkan demi menjaga keharmonian dan perpaduan di negara ini.
Dalam hal ini, kata beliau, kerajaan berpandangan ia boleh mencetuskan situasi tidak sihat dan menimbulkan perpecahan dalam masyarakat.
''Isu ini ada hubung-kait dengan keputusan mahkamah, jadi jangan bicarakan soal di mahkamah. Sebaik mungkin kita tak nak debatkan sebab tidak ada hasil dan kebaikan yang diperoleh.
''Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, Jemaah Menteri sudah putuskan pendirian kerajaan sudah muktamad bahawa kita tidak mahu sama ada dalam pembangkang atau komponen (BN) menyoalkan isu yang ada hubung-kait dengan hukum dan keputusan di mahkamah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Muhyiddin berkata, beliau sedar ada pihak suka melakukan perkara yang boleh menimbulkan perasaan benci dan persengketaan untuk menggugat kesejahteraan antara kaum di Malaysia.
''Memang ada orang suka debat, timbulkan isu ini tapi kerajaan BN yang bertanggungjawab tak mahu ia timbul, walaupun belum selesai tapi elok ambil sikap begini," katanya.
Menurutnya, ada pihak yang tidak senang melihat negara ini dalam keadaan aman dengan sengaja cuba membangkitkan semula isu kalimah Allah.
Semalam, Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek mahu isu berkaitan penggunaan kalimah Allah oleh akhbar mingguan Herald diselesaikan segera.
MCA juga berpendirian bahawa mereka tidak sependapat dengan DAP untuk mendesak kerajaan menarik balik larangan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

No comments:

Post a Comment