Monday, November 22, 2010

Raja Abdullah berangkat ke AS dapatkan rawatan




RAJA ABDULLAH (berkerusi roda) tiba di istananya di Riyadh, Arab Saudi pada Jumaat lalu.


RIYADH - Pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah akan berangkat ke Amerika Syarikat (AS) untuk mendapatkan rawatan bagi merawat penyakit sakit belakangnya.
Raja Abdullah yang berusia 86 tahun berlepas hari ini, selepas Putera Mahkota, Sultan bin Abdul Aziz kembali ke Riyadh dari istananya di Agadir, Maghribi, semalam. Putera Mahkota itu dikatakan menghabiskan masa untuk berehat selama 12 minggu di Agadir.
Pada 12 November lalu, Dewan Diraja memberitahu bahawa Raja Abdullah mengalami masalah sakit belakang yang serius tetapi ia boleh dirawat.
Pada Jumaat lalu, baginda menjalani ujian di hospital King Faisal di Riyadh selepas mengadu sakit belakang.
Laporan rasmi menyatakan baginda berasa sakit berikutan masalah pengumpulan darah di sekeliling saraf tunjangnya.
Raja Abdullah yang memerintah Arab Saudi sejak tahun 2005 mula memperlahakan aktivitinya mulai Jun tahun ini berikutan masalah-masalah kesihatan yang tidak dinyatakan.
Lawatan Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang tidak pernah diumumkan secara rasmi berakhir dengan satu panggilan telefon melibatkan kedua-dua pemimpin terbabit. Sementara itu, pertemuan antara Raja Abdullah dan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy telah dibatalkan sebanyak dua kali pada tahun ini. - AFP

No comments:

Post a Comment