Friday, March 11, 2011

Loji minyak Libya musnah dibedil

Utusan Malaysia



SEORANG tentera pemberontak yang memegang peluru roket berjalan di hadapan loji minyak yang dibedil oleh tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi semasa pertempuran di di antara bandar Ras Lanuf dan Bin Jawad, kelmarin. - REUTERS


RAS LANOUF 10 Mac - Dua loji minyak di sini terbakar selepas pertempuran antara tentera pemimpin negara ini, Muammar Gaddafi dengan pemberontak semalam, menambah kesan buruk kepada industri tenaga Libya yang hampir lumpuh itu.
Wartawan Associated Press (AP) di sini menyaksikan satu letupan di loji minyak Sidr, 580 kilometer dari timur Tripoli. Tiga kepulan asap tebal dapat dilihat dari kawasan itu dipercayai akibat pembakaran minyak.
Seorang jurucakap pembangkang, Mustafa Gheriani berkata, serangan meriam mengenai satu saluran paip Sidr dari lapangan minyak di padang pasir.
''Satu gudang simpanan minyak juga diserang dipercayai oleh serangan udara,'' katanya.
Gheriani menuduh tentera Gaddafi sengaja menyasarkan loji minyak sebagai amaran kepada Eropah bahawa keadaan huru-hara di Libya akan mengancam bekalan minyak.
''Gaddafi fikir beliau boleh menekan Eropah tetapi keadaan ini akan memakan dirinya sendiri,'' katanya kepada AP.
Pengerusi National Oil Corp. Libya, Shukri Ghanem berkata, letupan di Sidr itu melibatkan tangki kecil diesel yang terbakar dan menegaskan ia tidak akan mempengaruhi pengeluaran minyak.
Dalam pada itu, kebakaran tersebut meningkatkan tanda aras kos minyak Brent melebihi kepada AS$115 (RM356.5) setong.
Tanda aras minyak mentah Brent meningkat ke tahap tinggi satu sesi sebanyak AS$116.18 (RM360.158), hampir peringkat tertinggi dalam tempoh dua setengah tahun. Ia kemudian turun semula kepada AS$115.54 (RM358.174) setong.
''Ia amat membimbangkan apabila berlaku kerosakan kepada loji minyak di Libya. Gambaran sebenar bagaimanapun tidak berubah iaitu bekalan minyak sudah terganggu dan ia akan kekal untuk satu masa yang panjang,'' kata ketua pengkaji minyak JPMorgan di New York, Lawrence Eagles.
Pendekatan diambil oleh Arab Saudi dan negara anggota OPEC lain untuk menambah bekalan minyak disambut baik oleh pedagang namun pasaran minyak tetap menerima kesan ekoran kebimbangan kemungkinan kerosakan loji-loji minyak. - AP/Agensi

No comments:

Post a Comment