Wednesday, April 13, 2011

Ikan berkepala buaya



SEGAMAT - Seorang penjaring ikan di sini terkejut apabila menemui seekor ikan berkepala seakan buaya ketika menarik jaring yang dipasangnya di Sungai Segamat untuk menangkap ikan air tawar.

:Md Sailan Serian, 54, berkata, dia memang selalu memasang jaring di Sungai Segamat lebih-lebih lagi selepas musim banjir tempoh hari memandangkan banyak ikan yang diternak di kolam mungkin dihanyutkan air.

Menurutnya, ketika sedang mengutip beberapa ikan air tawar yang tersangkut di jaringnya, dia terkejut kerana melihat haiwan pelik yang disangkakan anak buaya.

“Saya amat takut sewaktu pertama kali melihatnya kerana muncung dan bentuknya betul-betul menyerupai seperti anak buaya. Apabila saya amati dengan teliti, ianya adalah seekor anak ikan pelik yang masih lagi hidup,” katanya.

Sailan berkata, dia membawa anak ikan tersebut pulang ke rumah untuk menyimpannya di dalam akuarium.

“Selepas meletakkan ikan tersebut bersama ikan lain, saya dapati bilangan ikan di dalam akuarium itu semakin berkurangan.

“Hajat untuk menyimpannya lebih lama berkecai kerana ikan tersebut mati selepas saya terlupa memasang gas oksigen bagi membantu pernafasannya,” katanya.

No comments:

Post a Comment