Tuesday, May 10, 2011

Militan Singapura ditahan bawah ISA



KUALA LUMPUR – Seorang lelaki Singapura ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada Jumaat lalu kerana disyaki terlibat dalam kegiatan militan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, penahanan terhadap Abdul Majid Kunji Mohamad, 60, yang merupakan seorang ahli perniagaan itu dibuat di satu lokasi di ibu negara.
“Kita mengesyaki Abdul Majid terlibat dalam menyalurkan dana dan bantuan logistik kepada sebuah kumpulan militan yang beroperasi di selatan Filipina.
“Penahanan itu dibuat kerana polis percaya penglibatannya itu boleh memudaratkan keselamatan negara,” kata beliau menerusi satu kenyataan di sini semalam.
Sementara itu, satu sumber keselamatan memberitahu, Abdul Majid yang terlibat dalam kegiatan militan melarikan diri dari Singapura sebelum bersembunyi di negara ini sejak empat tahun lalu.
Sejak berada di Malaysia, kata sumber itu lagi, Abdul Majid didakwa berjaya memiliki sebuah syarikat mengusahakan perniagaan tekstil di ibu negara.
“Kita percaya Abdul Majid menyalurkan dana untuk Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) di selatan Filipina,” kata sumber itu.

No comments:

Post a Comment