Tuesday, May 10, 2011

Militan taliban tumpas



KANDAHAR 9 Mei – Pasukan keselamatan Afghanistan berjaya membunuh saki-baki anggota militan Taliban yang melancarkan serangan bertalu-talu ke atas bandar Kandahar, sekali gus menamatkan pertempuran bersenjata selama 36 jam.
Menurut seorang wartawan AFP, keadaan di bandar terbesar di selatan Afghan ini juga kembali pulih hari ini dengan orang ramai mula keluar menjalankan aktiviti masing-masing dan jalan-jalan dipenuhi kenderaan selepas lengang berikutan serangan tersebut.
Jurucakap tentera wilayah, Zalmay Ayobi berkata, dua daripada anggota terakhir Taliban ditembak mati awal pagi semalam, sementara militan ketiga yang menguasai bangunan polis trafik berhampiran pejabat Keselamatan Lembaga Pengarah Kebangsaan (NDS) dibunuh malam semalam.
“Tentera Afghan akhirnya berjaya mengawal bangunan tersebut yang sebelum ini dikuasai musuh.
“Kesemua tiga anggota terakhir Taliban itu ditembak mati semalam dengan yang ketiga tidak sempat meletupkan diri bersama jaketnya yang dipenuhi bom,” kata Ayobi.
Pertempuran bersenjata tersebut bermula pada kira-kira pukul 4.30 petang waktu Malaysia pada Sabtu lalu apabila sekumpulan militan Taliban dilengkapi jaket bom, senjata api dan pelancar bom tangan menyerang bangunan pejabat Gabenor dari bangunan bersebelahan.
Menurut pegawai, sekurang-kurangnya 10 letupan termasuk serangan berani mati menggegarkan Kandahar ketika serangan merebak ke lokasi lain seperti balai polis dan pejabat NDS. – AFP

No comments:

Post a Comment