Monday, June 4, 2012

Pasrah tiga anak derita sakit kronik

myMetro | Pasrah tiga anak derita sakit kronik:


SELAYANG: “Saya pasrah menjadi ‘jururawat’ peribadi kepada tiga anak yang menderita sakit kronik sejak 12 tahun lalu,” kata Adiana Othman, 34, ibu kepada dua anak perempuan dan seorang anak lelaki yang menderita penyakit berbeza.


Rutin hariannya kini seperti jururawat hospital membantu anak lelakinya, Muhammad Amir Zamary, 11, yang menghidap penyakit saluran pundi kencing tersumbat serta saraf tunjang kogenital membengkak sejak berusia enam tahun.



“Saya perlu mahir memasukkan tiub getah ke dalam lubang kencing anak bagi membantunya membuang air kecil setiap empat jam di rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Selayang Indah di sini, semalam. “Perasaan takut kini bertukar serasi dan saya perlu kuatkan semangat demi mereka,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Selayang Indah di sini, semalam. Katanya, dua anaknya yang lain iaitu anak sulung, Nurul Huda, 12, menghidap tiriod manakala anak bongsu, Nurul Fatihah, 8, pula menderita barah tulang dan dirawat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) sejak Januari lalu.




Menurutnya, dia memerlukan perbelanjaan kira-kira RM30,000 untuk pembedahan Muhammad Amir dan Nurul Fatihah. “Saya tidak bekerja kerana terpaksa menjaga semua anak yang sakit manakala suami, Zamary Adam, 43, hanya berpendapatan RM1,500 sebulan sebagai penjaga stor kilang.



“Saya terpaksa menangguhkan pembedahan mereka kerana tidak cukup wang walaupun menerima sumbangan Lembaga Zakat Selangor (LZS) RM510 sebulan ketika ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Selayang Indah di sini, semalam.



Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Selayang, Datuk Sohaimi Shahadan, berkata, pihaknya berharap orang ramai membantu meringankan beban keluarga itu.


'via Blog this'

No comments:

Post a Comment