Thursday, August 2, 2012

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu

Alhamdulillah..Selesai kita menjalani ibadah puasa bagi fasa yg pertama diharapnya kita dapat mengisi ramadhan kita dgn sebaiknya..Semoga ramadhan yg masih berbaki dimanfaatkan sepenuhnya..Buka shj muka buku melimpah berbagai2 berita & cerita.Yg pasti jgnlah kita terus menerima sebarang berita tanpa dikaji kesahihannya.Satu cerita yg ana kira juga menarik utk dibincangkan..Mengenai sebuah hadis yg diposting kemuka buku ini.Ingatan ana jgnlah kita menyebarkan sesebuah hadis yg bersandarkan kpd Rasulullah sebelum kita mengetahui kesahihannya.Kerana ini merupakan fitnah yg besar.Hadis yg dimaksudkan ialah- hadis dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah? ” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: ” Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus “, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”. (Al Hadis)
Setelah meneliti &mengkaji hadis tersebut maka disini disertakan sedikit penjelasan
Hadith ini mengikut Dr Fahd Salman Audah adalah Do’if Jiddan atau Maudu’. Tidak boleh langsung berhujjah dengannya. Hadith ini memang sudah banyak tersebar secara meluas
Salah seorang perawi hadith ini ialah Nuaim bin Hammad. Ramai ahli ilmu yang menyatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin Hammad dalam Musonnifnya berkaitan cerita-cerita berkenaan kisah akhir zaman adalah Munkar. Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A’lam Nubala’ ; “Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar. Dia banyak mengambil hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan kitab-kitab Israiliyyat. Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang tidak dikenali dan diragui.
Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul).Wallahu a’lam…semoga kita berhati2 dgn hadith2 seumpama ini..dan menjaga nas syariah seperti yang sebenarnya…
Tujuan diberikan pencerahan disini bukanlah utk menafikan hadis2 berkenaan hari qiamat,sekadar perkongsian..sekiranya ada tambahan dari sahabt dialu2kan.kerana kita sedia maklum dunia kita semakin hampir dgn saat itu.Nanti insyaALLAH berkesempatan akn diupload tanda2 kecil dan besar qiamat spt yg disebutkan dlm Al quran utk kita sama2 ambil iktibar.Apa2 pun kita perlu beringat..telah banyak berlaku tanda2 kecil qiamat..manfaatkan ramadhan kali ini dgn menggandakan ibadah sebagai nilai tambah utk kita nanti.Beranggapan ramadhan ini yg terakhir bg kita juga adalah motivasi terbaik.Wallahu a’lam.
 

No comments:

Post a Comment