Friday, December 7, 2012

Rakusnya Israel

Rakusnya Israel - Nasional - Sinar Harian:

logo tabung gaza
Tabung Kemanusiaan Gaza.
PAGI Selasa lepas, Israel menghancurkan Majsid 'Al Mufqoro' di timur kota Yatta, selatan Hebron di Tebing Barat, dengan dalih masjid tersebut dibangunkan tanpa izin.

Menurut sumber tempatan, Israel menghancurkan masjid berserta barangan yang terdapat di dalamnya termasuk al-Quran, buku-buku dan peralatan lain. Penduduk di situ tidak dibenarkan mengeluarkan apa yang ada di dalamnya sebelum kerja-kerja pemusnahan dilakukan.

Penyelaras Pembangunan dan Penempatan Masyarakat di kota Yatta, Gaji Jabour mengatakan pasukan Israel menyerbu masjid pada awal pagi dan memusnahkan masjid yang mempunyai keluasan lebih 120 meter persegi itu.

Menurut Jabour, pasukan Israel menyerbu dengan jentolak dan peralatan berat, serta menutup seluruh kawasan masjid.

Setelah memusnahkan masjid, lembaran kitab suci al-Quran kelihatan berselerakan dan berciciran di sekitar jalan. Penduduk jadi histeria, tidak dapat melakukan apa-apa berikutan kawalan yang ketat dilakukan.

Mereka sekadar dapat mengutuk perbuatan tersebut dan meminta hak pelindungan untuk menjalankan ibadah dengan tenang.

Begitulah, rakusnya Israel di bumi Palestin, bukan setakat saudara-saudara kita di sana mahu dihapuskan, rumah-rumah ibadah dan penempatan umat Islam turut mahu dilenyapkan.

Apa usaha kita untuk membantu warga Palestin?

Melalui Tabung Kemanusiaan Gaza-Sinar Harian sumbangkan kita insya-Allah dapat mengurangkan kesengsaraan mereka di sana.

Mendermalah melalui Tabung Kemanusiaan Gaza-Sinar Harian.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun Maybank Sinar Karangkraf, 506164-019988 atau menghubungi Sekretariat Sinar Harian, Wan Norhasfiza Megat Hussain menerusi 03-51013820.

Moga apa yang kita hulur dapat mengubat luka di tubuh dan hati warga Palestin yang menderita.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment