Tuesday, February 12, 2013

Keserasian yang menakjubkan


Mereka melihat dengan mata hati, kami melihat dengan mata nafsu ...

Suatu hari al Imam Al Syafiiy duduk bermuzakarah dengan gurunya,pakar fiqh terbilang dalam mazhab Hanafi,iaitu al Imam Muhammad bin Hasan al Syaibani, tiba-tiba tampil seorang yang asing ke dalam masjid. Al Syaibani bertanya pada anak murid yang disayanginya, pada hematmu apakah kerjanya hamba Allah itu? Syafiiy ra menjawab; mungkin dia bekerja sebagai tukang kayu. Al Syaibani berkata, aku merasakannya seorang guru. 

Tak lama kemudian selepas bersolat muslim yang asing tampil ke hadapan dua orang tuan guru ini memperkenalkan dirinya, bahawa dia orang asing di Baghdad, sebelumnya dia adalah tukang kayu di sebuah kampung yang terpencil, tapi akhirnya menghargai ilmu yang ada dia bertekad mengubah kepada profession yang baru iaitu untuk menjadi guru di sebuah sekolah di Baghdad yang dibangunkan oleh seorang saudaranya ... 

Petikan dari kitab Al Syafiiy oleh al Imam Abu Zahrah.

SubhanalLah !!! Mereka mempunyai firasat ( pandangan mata hati ) yang tepat hasil dari riyadhah ruhaniyyah ( pendidikan ruhani yg konsisten & mujahadah ) 

Ya Allah kurniakan untuk kami murabbi yang mursyid yang dapat menunjukkan kami jalan keredhaanMu untuk keselamatan dunia & akhirat kami .. 

Gambar di atas hanyalah hiasan ; kuliah tafsir di masjid Rusila, Marang, oleh Tn Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang,dihadiri oleh ribuan muslimin termasuk mantan mufti Perlis yg juga naqib kami masa di Kisas, Prof Madya Dato Dr Mohd Asri Zainul Abidin.-Ustaz Zahazan Mohamed

No comments:

Post a Comment