Monday, February 4, 2013

Polis Kirkuk kena serang

Anggota bomba Iraq  membantu mangsa  di tempat kejadian serangan bom di Kirkuk,   utara Baghdad, Iraq.Anggota bomba Iraq membantu mangsa di tempat kejadian serangan bom di Kirkuk, utara Baghdad, Iraq. Kirkuk: Sekurang-kurangnya 33 orang terbunuh di bandar ini semalam apabila seorang penyerang bunuh diri meletupkan sebuah trak dipenuhi bahan letupan di luar sebuah ibu pejabat polis.

Ia disusuli tindakan sekumpulan lelaki bersenjata menyamar sebagai pegawai polis yang cuba menyerbu masuk.
Letupan yang berlaku adalah serangan ketiga terbesar dalam tempoh beberapa minggu di dalam atau berhampiran bandar pelbagai etnik termasuk Arab, Kurdis dan Turkmen.


Ia berlaku ketika pertelingkahan meletus dengan kerajaan pusat mengenai autonomi Kurdistan.

Polis berkata, penyerang meletupkan bom berhampiran sisi pintu masuk bangunan polis, memusnahkan sebahagian pejabat kerajaan berhampiran.


Penyerang langgar pejabat

“Penyerang memandu kenderaan membawa bahan letupan melanggar pintu masuk ibu pejabat dan selepas letupan, lelaki bersenjata memakai jaket berisi bom menyerang menggunakan senapang AK-47 dan bom tangan, namun pengawal dapat membunuh mereka,” kata pegawai polis.
Pengawal dan pekerja kecemasan menyeret mangsa terselamat ke atas pengusung dalam keadaan kelam kabut selepas letupan berlaku dan meninggalkan satu kawah besar di jalan raya.


33 orang terbunuh

Polis berkata, 33 orang terbunuh termasuk 12 kakitangan kerajaan. Seorang pegawai kesihatan pula berkata hanya 16 mayat ditempatkan di rumah mayat hospital dan lebih 90 lagi cedera.

Serangan itu muncul ketika pemberontak dikaitkan dengan al-Qaeda cuba menyemarakkan konflik mazhab di Iraq.

Ia ketika kerajaan yang berkongsi kuasa di kalangan majoriti Syiah, Sunnah dan etnik Kurdis dilanda masalah sejak tentera Amerika Syarikat berundur setahun lalu.

REUTERS

No comments:

Post a Comment