22 Mac 2013
SAN FRANCISCO - YouTube mencatatkan lebih 1 bilion pengunjung laman video dalam talian itu setiap bulan bagi menonton pelbagai klip video.
Pengumuman itu menandakan satu lagi pencapaian kepada evolusi YouTube sejak ia dilancarkan pada 2005 hingga menjadi platform paling berpengaruh dalam landskap media hari ini.
Menurut laporan AP, YouTube juga berjaya menewaskan pesaing terdekat, Facebook Inc yang hanya mencatatkan bilangan pengunjung 1 bilion dalam tempoh lima bulan.
Jumlah pengunjung yang besar itu memberi peluang kepada pemilik laman video berkenaan, Google Inc bagi memperoleh keuntungan menerusi pengiklanan.
Google Inc membeli YouTube dengan harga AS$1.76 (RM5.5 bilion) pada 2006 ketika laman video berkenaan mempunyai kira-kira 50 juta pengguna di seluruh dunia.
Pengumuman itu menandakan satu lagi pencapaian kepada evolusi YouTube sejak ia dilancarkan pada 2005 hingga menjadi platform paling berpengaruh dalam landskap media hari ini.
Menurut laporan AP, YouTube juga berjaya menewaskan pesaing terdekat, Facebook Inc yang hanya mencatatkan bilangan pengunjung 1 bilion dalam tempoh lima bulan.
Jumlah pengunjung yang besar itu memberi peluang kepada pemilik laman video berkenaan, Google Inc bagi memperoleh keuntungan menerusi pengiklanan.
Google Inc membeli YouTube dengan harga AS$1.76 (RM5.5 bilion) pada 2006 ketika laman video berkenaan mempunyai kira-kira 50 juta pengguna di seluruh dunia.
No comments:
Post a Comment