Tuesday, May 7, 2013

Politik perkauman: Pihak berkuasa diminta laksana tanggungjawab


KUALA LUMPUR: PAS mengingatkan semua pihak pengamal politik dan terutamanya media untuk tidak membuat kenyataan beremosi kaum yang boleh menimbulkan kegelisahan antara kaum.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dalam kenytaaannya berkata, tiada siapa yang patut menuding jari pada mana-mana kaum semata-mata mereka tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13.

"PAS menggesa pihak berkuasa segera melaksanakan tanggungjawab mereka untuk melindungi rakyat daripada provokasi daripada golongan-golongan yang tidak bertanggungjawab yang sengaja mengapi-apikan api perkauman," kata Mustafa dalam kenyataannya.

Hari ini akhbar Umno Utusan Malaysia menyiarkan laporan muka depan dengan tajuk 'Apa lagi Cina mahu' manakala semalam Datuk Seri Najib dalam kenyataannya berkata, pilihan raya kali ini 'tsunami Cina'.

Bagi PAS, apa yang berlaku di PRU13 ialah penolakan secara umum daripada semua golongan terhadap BN.
Disebabkan itu, BN tewas undi popular buat kali pertamanya dalam sejarah, tegas beliau.

Ini jelas kerana 5,623,984 (49.96%) pengundi memilih PR di peringkat persekutuan berbanding 5,237,699 undi (46.53%) yang diperolehi BN mengikut data yang dikeluarkan SPR semalam.

Hanya pihak yang tidak bertanggungjawab sahaja yang ingin melihat fenomena menolak BN ini dari sudut perkauman, katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/19043-politik-perkauman-pihak-berkuasa-diminta-laksana-tanggungjawab

No comments:

Post a Comment