Monday, May 26, 2014

Buta bak 'Ibu Mertuaku'


2014/05/26 - 02:51:51 AM

Sibu: Bagaikan filem Ibu Mertuaku, seorang ibu buta selepas banyak menangis dalam tempoh empat tahun akibat mengenangkan kematian anak angkat perempuan kesayangannya yang menghidap barah.

Walaupun Jauni Muris, 69, tidak pernah berkahwin, namun kasih sayangnya terhadap Nora Tinggal, 36, begitu mendalam sehingga setiap kali mengenangkan arwah, Jauni akan menangis teresak-esak.


Berlarutan sejak tahun 2010

Keadaan itu yang berlarutan sejak tahun 2010, menyebabkan penglihatan Jauni semakin kabur, sebelum disahkan buta kedua-dua mata oleh doktor sejak tahun lalu.

Saya mengambil Nora sebagai anak angkat kerana tidak pernah berkahwin. Sejak itu, beliau menjadi insan yang cukup istimewa... beliau adalah segala-galanya bagi saya, Nora bagaikan nyawa saya.

Walaupun hanya anak angkat, saya membesarkan Nora seperti darah daging sendiri dengan penuh kasih sayang, katanya di sini, semalam.

Jauni berasal dari Kampung Masjid Lama Belawai, di sini, kini terpaksa bergantung kepada sumbangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk meneruskan hidup, selain menjual kuih secara kecil-kecilan.
Katanya, sebelum hilang penglihatan, beliau pernah menjadi usahawan wanita dalam bidang fabrik dan hasil daripada perniagaannya, Jauni mampu menunaikan umrah dua kali dan membina kediaman sendiri.

No comments:

Post a Comment