Monday, May 26, 2014

Pegawai PM Turki tendang penunjuk perasaan dipecat



GAMBAR bertarikh 13 Mei ini menunjukkan Yerkel (kanan) menendang seorang penunjuk perasaan di Soma.


ANKARA - Seorang pembantu Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan yang mencetuskan kemarahan kerana menendang seorang penunjuk perasaan telah dipecat, menurut satu laporan kelmarin.
Pengawai tersebut, Yusuf Yerkel dikecam banyak pihak selepas gambarnya yang lengkap memakai kot dan bertali leher menendang beberapa kali seorang penunjuk perasaan tersebar di internet.
Gambar tersebut menyemarakkan lagi kemarahan terhadap kerajaan ekoran tragedi letupan di sebuah lombong arang batu di Soma pada 13 Mei lalu yang menyebabkan seramai 301 orang maut.
Penunjuk perasaan itu menyertai bantahan berhubung kejadian letupan tersebut berikutan ciri-ciri keselamatan di lombong-lombong arang baru di Turki diabaikan.
Selepas kejadian itu, Yerkel diberi cuti sakit selama tujuh hari akibat kecederaan kaki selepas menyepak lelaki berkenaan.
Yerkel kemudiannya memohon maaf atas kejadian tersebut dan memberitahu bahawa beliau kesal kerana gagal mengawal emosi.
"Saya memohon maaf kerana tidak dapat mengawal perasaan selepas dihujani provokasi, penghinaan dan serangan oleh kumpulan penunjuk perasaan," katanya.
Bagaimanapun, agensi berita Anatolia kelmarin melaporkan bahawa Yerkel yang bertugas sebagai ketua staf di pejabat Erdogan selama tiga tahun telah dipecat Rabu lalu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0526&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz32lve6Rfn 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment