Wednesday, July 7, 2010

Najib rasmi MRSM Felda yang termoden di negara ini



07/07/2010 7:12pm

TANJUNG MALIM 7 Julai – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini merasmikan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang termoden dan tercanggih di negara ini, MRSM Felda Kampus Tun Abdul Razak yang terletak di Feldajaya Trolak Utara di Sungkai di sini.
Perasmian institusi bernilai RM123 juta di tapak seluas 25 hektar itu yang merupakan institusi pendidikan pertama dalam kawasan tanah rancangan Felda dilakukan sempena sambutan Hari Peneroka 2010 yang berlangsung di perkarangan maktab itu.
Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal; Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir; dan Pengerusi Felda, Tan Sri Dr. Yusof Noor.
Lebih 10,000 peneroka dari tanah rancangan Felda seluruh negara menghadiri majlis itu yang berupa sambutan Hari Peneroka yang terbesar pernah diadakan.
MRSM Felda Kampus Tun Abdul Razak boleh menampung kapasiti 1,050 pelajar iaitu 210 pelajar bagi setiap tingkatan pada satu-satu masa.
Program pembelajaran ”International Baccalaureate” ditawarkan di MRSM Felda sebagai persediaan pelajar melanjutkan pelajaran ke luar negara, di mana program tersebut menggalakkan pelajar menjadi lebih interaktif, celik minda dan kreatif dalam mengharungi dunia globalisasi.
Dasar pengambilan pelajar ke MRSM Felda berkenaan adalah 80 peratus daripada kalangan anak-anak warga Felda, manakala 20 peratus lagi daripada kalangan anak-anak awam. – Bernama

No comments:

Post a Comment