Friday, August 12, 2011

Ibu kandung dicari



SEPANG - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sepang sedang berusaha mengesan ibu kandung kepada tiga kanak-kanak yang ditinggalkan sejak tiga tahun lalu.

Kanak-kanak itu, G Deewani, 6, G Darshini, 5, dan G Karthikeyen, 4, ditempatkan di Rumah Kanak-kanak Sultan Abdul Aziz, Kuala Kangsar, Perak pada 16 April 2008 untuk tempoh tiga tahun kerana didera bapa kandung.

Wakil JKM Sepang, Faridah Othman berkata, kedua-dua ibu dan bapa kanak-kanak terbabit sudah berpisah dan mereka diletakkan di bawah jagaan ibu.

Menurutnya, melalui perbincangan awal, ibu kandung kanak-kanak itu berjanji untuk mengambil kembali anaknya setelah dia mempunyai rumah sendiri dan ekonominya stabil.

“Bagaimanapun JKM Sepang mendapat laporan sosial ibu kandung daripada pelindung kanak-kanak Daerah Subang Jaya tempat ibu kandung tinggal dan dimaklumkan ibu mereka masih tidak yakin serta tidak berkeupayaan untuk mengambil dan menjaga anaknya kembali.

“Dimaklumkan dia masih tiada mempunyai pekerjaan tetap dan sedang mencari pekerjaan lain,” katanya.

Beliau berkata, perintah perlindungan kanak-kanak ini tamat pada 29 April 2011 lalu, namun perbincangan bersama ibu kandung mengenai masa depan anaknya masih gagal dilakukan kerana ibu mereka tidak dapat dihubungi.

“Ketidakhadiran ibu ke mahkamah menyebabkan pelindung daerah Sepang gagal mendapatkan perintah tetap untuk kanak-kanak,” katanya.

Dalam pada itu, sehingga kini perintah perlindungan sementara bagi kanak-kanak dipohon di mahkamah bagi kanak-kanak Sepang sebanyak tiga kali iaitu pada 27 Mei 2011, 24 Jun 2011 dan 29 Julai 2011.

Katanya, Mahkamah Bagi Kanak-kanak akan bersidang lagi pada 22 Ogos ini.

Ibu kandung kanak-kanak tersebut dikenali sebagai Loo Ley Peng, nombor kad pengenalan 870417-56-5162 dan berusia 24 tahun.

Alamatnya ialah No 4, tingkat 1, Blok B, Jalan SS 13/1J, Subang Jaya, Selangor.

Segala pertanyaan boleh berhubung dengan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Sepang di talian 03-87061026.-SH

No comments:

Post a Comment