Saturday, September 29, 2012

4 maut, 8 cedera serangan berasingan di selatan Thai

BANGKOK - Empat orang terbunuh manakala lapan lagi cedera dalam insiden serangan bom dan tembakan yang berlaku berasingan di wilayah selatan Thailand dalam tempoh 24 jam lepas.
 
Di wilayah Narathiwat, empat orang termasuk tiga daripada sebuah keluarga cedera dalam satu letupan bom di Jalan Pattani-Narathiwat di Kampung Pohon Jerai, Bacho, pada pukul 6.30 petang semalam, kata ketua polis Balukar Samok, Kapt. Narathip Sopap.
 
Manakala seorang lelaki terbunuh dan dua cedera selepas ditembak dalam satu kejadian di Rusok, Narathiwat, pada pukul 3 petang.
 
Di Pattani, seorang jurucakap polis berkata seorang anggota polis cedera apabila terkena tembakan di Saiburi pada pukul 8 pagi dan anggota kumpulan pemisah  menembak mati seorang lelaki di pasar Pattani pada pukul 1 tengah hari.
 
Di Yala, anggota kumpulan puak pemisah telah menembak mati dua lelaki manakala seorang cedera dalam serangan pada pukul 7.40 pagi.
 
Lebih 5,000 orang terbunuh sejak kumpulan pemisah menggerakkan semula kempen bersenjata mereka untuk mendapatkan kemerdekaan tiga wilayah selatan Narathiwat, Pattani dan Yala lapan tahun lepas. - Bernama

No comments:

Post a Comment