Saturday, September 29, 2012

Suami koma, keluarga sembilan anak tersepit

GUA MUSANG -  Sebuah keluarga dengan sembilan anak di sini berdepan dengan masa depan yang suram apabila si ibu terpaksa berhenti kerja untuk menjaga suami yang koma akibat kemalangan jalan raya.
 
Naspareha Najib, 46, yang bekerja sebagai tukang sapu di Hospital Gua Musang terpaksa berbuat demikian lantaran tiada siapa dapat menjaga suaminya Mohamad Hanafi Mat Ali, 51, yang koma sejak tiga bulan lepas.
 
"Selain menjaga makan minum saluran tiub melalui hidung, dia (Mohd Hanafi) kerap tersedak menyebabkan kami terpaksa mengusap-ngusap dadanya untuk menahan kesakitannya.
 
"Inilah yang memaksa saya memberi tumpuan menjaganya sepenuh masa dan menyebabkan terpaksa berhenti kerja dengan Radicare sebagai pencuci sejak dua bulan lalu," katanya ketika ditemui di kuarters Rancangan Pemulihan Tanah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) Sungai Terah, di sini.
 
Terdahulu wanita itu menerima sumbangan daripada Persatuan Kelab Belia Malaysia (MAYC) Kelantan yang diserahkan Presidennya Zamzani Harun.
 
Menurut Naspareha, mereka sekeluarga kini bergantung hidup kepada pencen Mohd Hanafi sebanyak RM700 sebulan yang bersara awal sebagai pembantu am di Kesedar selepas mengalami angin ahmar sebelum terbabit kemalangan Julai lalu.
 
Dengan wang sebanyak itu juga Naspareha berkata mereka menanggung perbelanjaan persekolahan tujuh anak mereka.
 
"Saya amat berharap pihak Pertubuhan Keselamatan Sosial percepatkan proses tuntutan pampasan bayaran ilat suami saya bagi meringan perbelanjaan keluarga saya," katanya.
 
Wanita itu berkata suaminya yang menunggang motosikal untuk menghantar anak ke sekolah dirempuh sebuah kereta pada 9 Julai lepas dan kemalangan tersebut menyebabkan Mohamad Hanafi terlantar di Unit Rawatan Rapi Hospital Universti Sains Malaysia, Kubang Kerian selama 15 hari.
 
Bagaimanapun, Mohamad Hanafi dibawa pulang oleh keluarganya bagi menyambut Aidilfitri dan akan dihantar semula ke hospital berkenaan pada 2 Oktober ini untuk rawatan susulan.
 
Mereka yang ingin memberi sumbangan boleh berbuat demikian menerusi akaun Bank CIMB milik Mohamad Hanafi bernombor 0307-0007387-52-8.
- Bernama

No comments:

Post a Comment