Saturday, October 27, 2012

Ziarah Raja Qatar

Ziarah Raja Qatar yang menggunakan gelaran "Amir", Syeikh Hamad bin Khalifa Al-Thani semalam, Selasa 23 Oktober jelas telah menggembirakan penduduk Gaza. Kunjungan pertama kali dari seorang pemimpin negara Arab sejak HAMAS menguasai Gaza selepas Pilihanraya Umum 2007 ternyata menyenangkan hati Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniya. 

Ketibaan Amir Qatar dan isteri, Syeikhah Mouza dengan diiring
i Perdana Menteri Qatar, Syeikh Hamad bin Jasim bin Jabr itu melalui jalan darat yang diiringi dari Rafah, pintu sempadan Mesir-Gaza sebelum tiba di Gaza sekitar jam 11 pagi waktu tempatan dengan disambut oleh Haniya dan menteri-menteri Palestin yang lain. Turut hadir ialah Menteri Pengajian Tinggi Mesir sebagai mewakili Presiden Mesir, Dr.Mohammad Morsy.

Ketibaan rombongan disambut dengan penuh kegembiraan oleh rakyat Gaza sejak awal pagi lagi bermula dari rakyat bawahan hingga pembesar negara termasuk ribuan pelajar-pelajar sekolah berbaris di bahu kiri dan kanan jalan memegang bendera Palestin dan Qatar.

Lawatan pertama pemimpin Arab ke Gaza ini sekurang-kurangnya memberikan sokongan moral kepada perjuangan rakyat Palestin khasnya Semenanjung Gaza yang dikepung hari ini. Apatah lagi, menurut Haniya, pemimpin Qatar itu bersetuju menambah sumbangan yang diterima sebelum ini dari USD 254 juta kepada 400 juta bagi Gaza dibangunkan semula dengan pelbagai infrustruktur dan prasarana. Menurut Haniya, sumbangan tersebut termasuk bagi membina hospital, rumah kediaman, sekolah dan pusat kebajikan.

No comments:

Post a Comment