Tuesday, February 19, 2013

Tawan pusat penting



Pejuang antikerajaan Syria menawan sebuah pusat pemeriksaan penting berhampiran lapangan terbang Aleppo, semalam ketika mereka terus berperang menguasai beberapa lapangan terbang di utara negara itu.
Pengarah Pemantau Syria Untuk Hak Asasi Manusia Rami Abdel Rahman berkata, pos pemeriksaan itu terletak beberapa ratus meter dari lapangan terbang tentera di Nayrab.

“Ia terletak di laluan menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Aleppo,” katanya. Menurut Rami, pejuang antikerajaan juga bertempur dengan tentera Syria di sepanjang laluan ke lapangan terbang berkenaan. Kemaraan semalam kejayaan terbaru dicapai kumpulan antikerajaan sejak menguasai pangkalan udara al-Jarrah, Hassel dan Pangkalan 80 di Aleppo.
Pada 12 Februari lalu, 12 pejuang antikerajaan melancarkan perang menguasai pangkalan udara utama dan lapangan terbang antarabangsa di wilayah Aleppo.

Langkah itu juga bertujuan merampas bekalan peluru dari gudang di situ. Ketika ini, pejuang masih cuba menawan lapangan terbang antarabangsa itu yang ditutup sejak 1 Januari lalu. Sementara itu, tentera Syria bersiap sedia melakukan “pembersihan” dalam tempoh 48 jam akan datang di kawasan strategik dikuasai pejuang antikerajaan.

Akhbar prokerajaan, Watan, melaporkan tentera kini difokuskan untuk
Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/19

No comments:

Post a Comment