Thursday, March 21, 2013

Bashar buat lawatan mengejut




BASHAR (kiri) dikerumuni wanita semasa beliau tiba di sebuah pusat pendidikan di Damsyik semalam.-AFP


DAMSYIK - Presiden Syria, Bashar Al-Assad membuat kemunculan mengejut di sebuah pusat pendidikan di sini semalam.
Menurut laman web rasmi Presiden itu di Facebook, beliau menemui beberapa keluarga bagi memberi penghormatan kepada mereka.
Anggota-anggota keluarga itu yang merupakan pelajar terbunuh ekoran serangan yang dilakukan golongan penentang.
Ia merupakan kemunculan pertama Bashar di khalayak awam selepas beliau bersolat di sebuah masjid pada 24 Januari lalu bagi memperingati ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad.
Dalam pada itu, Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan menyiasat mengenai penggunaan senjata kimia di negara ini.
Komander Tertinggi Tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), Laksamana James Stavridis berkata di Washington, pihaknya kini menimbang untuk menggunakan pendekatan ketenteraan ke atas Syria.
Bagaimanapun, beliau menegaskan sebarang campur tangan hanya akan berlaku dengan persetujuan Majlis Keselamatan PBB dan 28 anggota NATO.
Pertempuran di Syria bermula pada Mac 2011 selepas pihak tentera bertempur dengan kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan.
Para penentang itu mahu menggulingkan Bashar dengan menganggapnya gagal untuk membawa pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan kebebasan bersuara. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0321&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2O92Clbte 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment