Wednesday, March 20, 2013

Jul Asbi terbunuh



Manila: Jul Asbi yang merekrut sekurang-kurangnya 100 pengikut Esmail Kiram untuk menceroboh Sabah disahkan terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia pada 8 Mac lalu.

Jurucakap Pengawal Pantai Filipina (PCG) Armand Balilo berkata, kematian Jul dimaklumkan oleh tiga pengikutnya yang dikenali sebagai Ruben Anok, 23, Joseph Mahabasal, 43, dan Andmursalun Yusop, 30.


Ketiga-tiga mereka adalah penduduk Pulau Tawi-Tawi. Balilo berkata, ketiga-tiga pengikut Jul itu dipintas anggota PCG pada 13 Mac lalu di kawasan perairan yang terletak 12 batu nautika dari Pulau Omapoy, Tawi-Tawi. “Pemeriksaan menemui sepucuk pistol .45 calibre dan enam peluru daripada tiga lelaki terbabit yang mengaku pengikut Esmail,” katanya. Berdasarkan pengakuan lelaki itu, mereka mendakwa direkrut Jul ke Sabah pada 6 Mac lalu.

Katanya, Jul adalah individu paling dipercayai keluarga Kiram. “Pada hari sama, mereka dibawa dari Tawi-Tawi ke Tanjung Batu di Sabah menaiki bot yang dikendalikan Musa Abdullah,” katanya. - Inquirer.net

No comments:

Post a Comment