Tuesday, July 22, 2014

Bencana MH17: Mari muhasabah diri pemimpinku


HAMBALI AKRAM | .
BELUMPUN kesedihan rakyat Malaysia kehilangan pesawat MH370, kini rakyat Malaysia diuji lagi sekali dengan bencana yang menimpa pesawat MH17.

Bencana yang menimpa ini merupakan sebahagian daripada rentetan lain termasuk pencerobohan Pantai Timur Sabah yang masih belum menunjukkan tanda-tanda berakhir. Bermula daripada kemasukan segerombolan pihak bersenjata dan berterusan dengan siri penculikan.

Kita kehilangan beberapa orang anggota keselamatan – isteri menjadi balu, anak menjadi yatim, ibu kehilangan anak dan sebagainya – semua insiden ini memberikan kesedihan bukan sahaja kepada keluarga yang terbabit, malah rakyat Malaysia secara amnya.

Jauh sebelum itu, negara kita juga dilanda musibah yang sehingga kini masih tiada jawapan – kematian misteri yang membabitkan Altantuya, Teoh Beng Hock, Ahmad Sarbani Mohamed, Norita Samsuddin dan mungkin banyak lagi. Kesemuanya memberi kesan yang mendalam terhadap keluarga terbabit.

Sehingga kini terlalu banyak persoalan daripada jawapan dalam kesemua kejadian dan kes di atas.

Oleh hal yang demikian, wajarlah rakyat Malaysia terutama para pemimpin bermuhasabah diri dan memohon keampunan daripada Allah. Kadangkala secara kita tidak sedar kita telah melakukan kezaliman dan doa orang yang dizalmi itu tidak hijab – tidak kira sama ada mereka Muslim atau tidak. Untuk menyedarkan kita maka Allah akan hantar peringatan demi peringatan.

Kepada keluarga yang terbabit, takziah dan bersabarlah.

No comments:

Post a Comment