Tuesday, July 22, 2014

PM UK mahu bekukan aset bilionair Rusia



REUTERS - SEORANG anggota pemisah pro-Rusia memberi isyarat kepada pemberita di lokasi nahas sebuah pesawat Penerbangan Malaysia dekat Grabovo semalam.


LONDON – Perdana Menteri United Kingdom, David Cameron memberi amaran kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin bahawa aset bilionair-bilionair Rusia yang menjadi kroninya di sini akan dibekukan.
Cameron berkata, tindakan itu akan dilaksanakan melainkan Presiden Rusia bekerjasama membantu siasatan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia yang ditembak jatuh.
Beliau meluahkan kemarahan berhubung sikap dingin Rusia itu dalam satu panggilan telefon selama 30 minit dengan Putin.
Perbualan mereka adalah yang pertama sejak pesawat jenis 777-200 itu ditembak jatuh dengan menyebabkan 298 penumpang dan anak kapal terkorban.
Senada dengan Cameron, Setiausaha Luar United Kingdom, Philip Hammond pula memberitahu semalam bahawa Putin boleh menghentikan krisis di Ukraine tetapi beliau tidak berbuat demikian.
“Sebaliknya, Rusia terus membekalkan senjata dan menyokong kumpulan pemisah di Ukraine. Justeru, Moscow tidak boleh bersikap lepas tangan atas apa yang dilakukan oleh kumpulan pemisah itu,” katanya.
Perkembangan tersebut mendorong UK untuk mendesak Kesatuan Eropah (EU) supaya melaksanakan sekatan terhadap kumpulan bilionair yang menjadi kroni Putin.
Sehingga kini, London masih enggan mendedahkan identiti bilionair-bilionair tersebut tetapi spekulasi menyebut antaranya termasuk pemilik kelab bola sepak Chelsea, Roman Abramovich.
Antara yang akan dilaksanakan itu termasuk larangan jualan senjata kepada Rusia dan menyekat firma tenaga Rusia daripada mengumpul dana di Eropah. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0722&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz3894bHL6u 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment