Monday, September 22, 2014

24,000 ditahan masuki Mekah secara haram


Jemaah haji yang tidak menerima permit haji sering menggunakan laluan di pergunungan melalui Taif untuk memasuki Mekah secara haram bagi mengerjakan haji. - Agensi
MEKAH 21 Sept. - Lebih 24,000 jemaah haji yang tidak mendapat permit untuk memasuki tanah suci (Mekah) ditahan ketika pemeriksaan keselamatan dijalankan di Taif, dan kesemua mereka akan dihantar pulang ke negara masing-masing dalam tempoh beberapa hari lagi.
Ketua polis Taif, Mohammed Al-Waleedi memberitahu laman web arabnews.com, pusat pemeriksaan keselamatan itu ditubuhkan bagi menghalang kemasukan jemaah haji yang tidak mendapat permit memasuki tanah suci (Mekah).
"Tahun ini pusat pemeriksaan membuat persediaan rapi untuk memeriksa jemaah haji yang datang menggunakan laluan haram ke tanah suci (Mekah)," katanya.
Pasukan polis meningkatkan pemeriksaan di laluan utama di jalan raya dan pintu masuk ke Mekah dan jemaah haji yang tidak mendapat permit menggunakan laluan di kawasan pergunungan dari Taif bagi mengelak pusat pemeriksaan untuk memasuki Mekah.
Sementara itu, Iman besar Masjidilharam, Abdul Rahman Al-Sudais menyeru jemaah haji supaya memulihara kesucian haji dan tidak menggunakan musim haji ini untuk menyebarkan fahaman politik atau mengadakan sebarang demonstrasi.
"Tidak ada tempat untuk ahli politik menyebarkan fahaman parti ketika berlangsungnya musim haji (kali ini)," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140922/lu_07/24000-ditahan-masuki-Mekah-secara-haram#ixzz3E33r89Bi
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment