Monday, September 22, 2014

Soalan UPSR: 4 sudah bocor, apa lagi yang tinggal


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) melahirkan rasa kesal dan dukacita atas berita yang menggemparkan sekali lagi persada pendidikan negara iaitu dakwaan kebocoran soalan UPSR bagi mata pelajaran Matematik dan Bahasa Tamil hari ini.

Presiden Pendidik, Normala Sudirman menggesakan agar tindakan sewajarnya diambil dan penubuhan suruhanjaya bebas yang telus serta berintegriti harus berperanan secara optimum dan efektif terhadap tragedi malang ini.

"Ia amat memalukan dan mencalar imej Kementerian Pendidikan Malaysia dan profesionalisme perguruan serta sejarah pendidikan di Malaysia.

"Saya mewakili warga pendidik di Malaysia ingin mendesak agar tindakan adil dan saksama di ambil, tanpa memilih siapa dan apa pangkat mereka," katanya.

Tambahnya, jika mereka yang membocorkan soalan itu terdiri dari orang atasan di Kementerian Pendidikan Malaysia atau Lembaga Peperiksaan Malaysia, maka tindakan tegas harus diambil.

"Jangan 'ikan bilis' ditangkap, digari dan dihina walaupun belum terbukti bersalah tetapi 'jerung' dilepaskan. Jangan bersikap 'double standard'," tegasnya lagi yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Lajnah Pendidikan PAS Pusat.

Katanya, masyarakat melihat guru ditangkap di sana sini, tangannya digari dan ditahan reman namun siapa pula orang atasan yang terlebih awal membocorkan soalan.

"Mana mungkin guru boleh dituduh sebegitu rupa jika 'orang atasan' di KPM tidak memulakannya," ujarnya lagi.

Katanya, NGO Pendidik menerima banyak aduan warga pendidik yang marah atas apa yang dilakukan terhadap guru yang didakwa.

Menurutnya, mereka belum dibuktikan bersalah tetapi telah ditangkap dan digari sedemkian rupa.

"Mereka bertanya di manakah Menteri Pendidikan dan orang KPM yang selama ini diharapkan membela maruah warga pendidik dalam profesionalisme perguruan tetapi sewenang- wenangnya membiarkan martabat guru diinjak dan diperlekehkan di hadapan masyarakat dan pelajar di dada akhbar," katanya.

Beliau menambah, jika isu kebocoran soalan itu tidak dapat ditangani dengan penuh ketelusan dan berintegriti, Pendidik mendesak agar Menteri Pendidikan yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan.

Ini, ujar beliau kerana setakat ini empat matapelajaran didakwa bocor.

"Jadi apa lagi yang tinggal, tinggal 1 atau 2 lagi matapelajaran yang belum dilaporkan. Kita bimbang ada lagi soalan matapelajaran yang bocor juga.

"Kita tidak tahu mungkin esok atau lusa ada lagi laporan polis dibuat," ujarnya lagi. - HARAKAHDAILY 22/9/2014

No comments:

Post a Comment